Beeldbewerking

BEELD OPTIMALISATIE VOOR PRINT

Elk beeld wordt beoordeeld op onze gekalibreerde monitoren voor ze geprint worden. Voor dat wij een beeld binnen krijgen is er al een heel traject aan vooraf gegaan. Al de voorgaande stappen zijn doorgaans beoordeeld op een monitor, welke meestal gekalibreerd is met een kleurtemperatuur van D65 (6500k/daglicht). Dat is voor de meeste monitoren de fabrieksinstelling en voor online (beeldscherm) gebruik de juiste instelling.

Omdat vrijwel alle fine art papieren van zich zelf een warmere witte tint hebben, is de weergave met die instelling op de monitor te koel ten opzichte van een print. Wanneer beelden op een monitor beoordeeld worden met als doel fine art print, adviseren we een kalibratie met kleurtemperatuur van D55 (5500k.
Daarnaast is de contrastomvang van een monitor veel groter dan het contrastomvang van papier, een monitor is feitelijk een lichtbak.
Waar een (goede) monitor een contrastomvang heeft van 1000:1 of meer, heeft een glossy fine art papier, zoals bijvoorbeeld het veel gebruikte Hahnemuhle Photo Rag Baryta, een contrastomvang van 220:1 Matte papieren hebben een nog lagere contrastomvang van ongeveer 100:1
Wanneer het beeld dat op een monitor met een groot contrastomvang is bewerkt en beoordeeld wordt teruggebracht naar de kleine contrastomvang van papier,  verlies je met name in de donkere partijen veel detail.

Wij bieden de expertise om het bestand te optimaliseren voor print, om in combinatie met het gewenste papier tot het best mogelijke resultaat te komen.